ספרות רבי נחמן מברסלב
   ספרות ברסלב עכשווית
   ספרים ודיסקים שונים
   מוסיקה יהודית
   תיקון הכללי
   ילדים ונוער
   English Books
   שיעורים של רבני ברסלב 
   מבצעי השבוע 
 
                 לפרטים לחץ כאן  

קהילת שדה צופים   שאלות לרב   אלבום תמונות   הגלריה היהודית   מאמרים   קריאה בספרים   קישורים נוספים
דף הבית >> יריב מזרחי >> הצלחה קדושה


הצלחה קדושה - פרשת קדושים / יריב מזרחי

"קדושים תהיו כי קדוש אני ..."
להיות קדוש , נשמע רחוק ? לאו דווקא .
כותב רבנו בחיי על כך שבבריאה ישנם שלושה סוגי נבראים :
הנבראים העליונים (מלאכים) אשר הם בבחינת שכל גמור ונבדלים לגמרי מן החומר .
כל מהותם וענינם רוח וקדושה .
הנבראים התחתונים הינם חומר גמור ובהם האילנות והצמחים ושאר בעלי החיים הנעדרים את ההתבוננות .
המשותף לעליונים ולתחתונים הוא העדר יכולת הבחירה בפעולות עליהם קיבלו מינוי .

לפיכך חייבה החכמה האלוקית לברוא ביום השישי נברא שלישי המורכב ומשותף משניהם ,
אשר שכלו והתבוננותו כנבראים העליונים וגופו וטבעו כנבראים הארציים . זהו האדם .
משימת האדם להאיר בחושכו של הטבע את האור העליון . לקדש ולהתקדש .
ביד האדם הבחירה והיכולת להטות את רצונו להימשך אחר העליונים ולהתקדש ,
או חלילה אחר התאווה , אל עבר התהומות החשוכים של הבריאה ואז להתחלל .
אחת הטעויות הנפוצות בהבנת הקדושה היא חוסר הגדרה וידיעה של יחידת ההצלחה .
דהינו איזו יחידת תנועה או מעשה הקטנים ביותר מוגדרים כהצלחה ומביאים להפרדה והבדלה של האדם מטבעו ונטיותיו הגשמיות לעבר הקדושה .
לדוגמא - אדם הנתון במצב של עצבות ורוצה להתקדש ולהתבדל מהרגש השלילי העוטף אותו  ,נזכר בציווי של מצוות השמחה .
הוא מנסה להעתיק את עצמו ולהגיע אל המטרה המיוחלת בבת אחת .
נסיון שכזה קרוב לודאי יוכתר ככשלון , שכן היעד רחוק שנות אור ממנו וטעה להבין שיחידת ההצלחה הינה השמחה המוחלטת .
במצב של עצבות כל תנועה ולו הקטנה ביותר זוכה להערכה ומוגדרת כהצלחה .
אכן המטרה הסופית היא החיוך והשלווה , הרפיית השרירים המלווה את רגש השמחה .
אך כשם שאין לאדם הנמצא בת"א יכולת להיות בין רגע בירושלים ,
כך אין הערכת המצב של המבקש את השמחה בבת אחת תואמת את המציאות .
הליכה , תזוזה , עשייה , עזרה . כל תנועה קטנה בשלב כזה הינה קדושה וטהורה .
האור מוערך ביחס לחושך , וכן הוא בכעס , עצלות וביתר המידות .
חוסר הבנה של משוואה בסיסית זו יכולה להוביל את האדם אל עבר היאוש ,
שכן הוא רואה שכל נסיונותיו לתקן את מידותיו נחלו כשלון .
לעומת זאת תנועה ריאלית המעריכה ומייקרת את התנועה ביחס למקום ומתעלמת מאנשים אחרים והצלחותיהם ,
(שכן המערכת הינה כאמור יחסית ואין כל דרל להעריך את מקומו של האחר ביחס לנתוניו) מקדשת את האדם בהתבוננות ובפועל .
כאשר האדם לומד להעריך ולייקר את יחידת ההצלחה הבסיסית  וחופשי מהשוואה אל "המוצלחים" יותר בסביבתו , אז הוא מגלה שחייו רצופים בהתקדשות מתמדת בכח ובפועל .
התבוננות המעצימה ומחזקת את המגמה והתנועה בכיוון מעלה .
אז הופך הציווי האלוקי מרחוק ובלתי מושג לדרך חיים של "קדושים תהיו" .   


+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...

Go Back  Print  Send Page
תקנון החנות | יצירת קשר | מפת האתר | הוספה למועדפים | חזור למעלה
לייבסיטי - בניית אתרים